Netradiční formy výuky

Součástí výuky v našich školách jsou pro žáky se speciálním vzdělávacími potřebami různé terapie: 

Muzikotrerapie

Muzikoterapie je léčebná metoda používající jako terapeutického prostředku hudbu.

Součásti výuky v rámci muzikoterapie:

  • cílený individuální hudebně-taneční projev
  • tanec a pohybové ztvárnění hudby
  • poslech různých hudebních žánrů s pohybovým projevem
  • upevňování postupného zapojování žáků do rytmických cvičení
  • nácvik nových tematických písní s hrou na tělo
  • procvičování krátkodobé a dlouhodobé paměti
  • navozování radosti ze zpěvu a pohybu
  • jógová, dechová a artikulační cvičení

Canisterapie    

Canisterapie je terapeutická metoda, která využívá pozitivního působení speciálně vedeného a cvičeného psa na zdraví dětí a žáků v našich školách.

  • posilování a navozování oblastí - emociální stability a sociálních vztahů
  • chuťová, čichová stimulace, taktilně haptická, akustická
  • oblast tělesná – jemná a hrubá motorika, grafomotorika, sebeobsluha  koordinace oko-ruka, křížová cvičení
  • oblast řečová – orofaciální stimulace, aktivní řeč

Ergoterapie

Ergoterapie se dříve nazývala léčba prací. Vychází z předpokladu, že člověk může zlepšit své zdraví a kvalitu života tím, že se aktivně zapojuje do  pracovních aktivit, které pro něj mohou být významná a smysluplná.

Snoezelen (vjemová terapie)

 Relaxační místnost

  •  uvolnění, navození pocitů pohody a bezpečí – forma komunikace
  •  doteková stimulace – hlazení, používání jemných látek
  •  sluchová stimulace – používání ozvučných pomůcek, poslech relaxační,  
  •  esoterické hudby a textu, rozlišování zvuků
  •  čichová stimulace – vonné tyčinky, oleje, bylinky  

Relaxační cvičení

  • cvičení na balančních míčích
  • jemné masáže rukou, dlaní, prstů na rukou a nohou
  • používání masážního ježka a masážních míčků

Bazální stimulace

Při bazální stimulaci se aktivují podněty, které přispívají k obnově paměťových stop v mozku a celkové rehabilitaci. Stimulace se děje i při běžné péči, jako je rehabilitace, očista, podávání stravy či vyprazdňování.      

  • podpora rozvoje vlastní identity
  • navazování komunikace se svým okolím
  • zvládání orientace v prostoru a čase
  • zlepšení funkcí organismu