Netradiční formy výuky
Součástí výuky v našich školách jsou pro žáky se speciálním vzdělávacími potřebami různé terapie:
Muzikotrerapie
Muzikoterapie je léčebná metoda používající jako terapeutického prostředku hudbu.
Součásti výuky v rámci muzikoterapie:
- cílený individuální hudebně-taneční projev
- tanec a pohybové ztvárnění hudby
- poslech různých hudebních žánrů s pohybovým projevem
- upevňování postupného zapojování žáků do rytmických cvičení
- nácvik nových tematických písní s hrou na tělo
- procvičování krátkodobé a dlouhodobé paměti
- navozování radosti ze zpěvu a pohybu
- jógová, dechová a artikulační cvičení
Canisterapie
Canisterapie je terapeutická metoda, která využívá pozitivního působení speciálně vedeného a cvičeného psa na zdraví dětí a žáků v našich školách.
- posilování a navozování oblastí - emociální stability a sociálních vztahů
- chuťová, čichová stimulace, taktilně haptická, akustická
- oblast tělesná – jemná a hrubá motorika, grafomotorika, sebeobsluha koordinace oko-ruka, křížová cvičení
- oblast řečová – orofaciální stimulace, aktivní řeč
Ergoterapie
Ergoterapie se dříve nazývala léčba prací. Vychází z předpokladu, že člověk může zlepšit své zdraví a kvalitu života tím, že se aktivně zapojuje do pracovních aktivit, které pro něj mohou být významná a smysluplná.
Snoezelen (vjemová terapie)
Relaxační místnost
- uvolnění, navození pocitů pohody a bezpečí – forma komunikace
- doteková stimulace – hlazení, používání jemných látek
- sluchová stimulace – používání ozvučných pomůcek, poslech relaxační,
- esoterické hudby a textu, rozlišování zvuků
- čichová stimulace – vonné tyčinky, oleje, bylinky
Relaxační cvičení
- cvičení na balančních míčích
- jemné masáže rukou, dlaní, prstů na rukou a nohou
- používání masážního ježka a masážních míčků
Bazální stimulace
Při bazální stimulaci se aktivují podněty, které přispívají k obnově paměťových stop v mozku a celkové rehabilitaci. Stimulace se děje i při běžné péči, jako je rehabilitace, očista, podávání stravy či vyprazdňování.
- podpora rozvoje vlastní identity
- navazování komunikace se svým okolím
- zvládání orientace v prostoru a čase
- zlepšení funkcí organismu